sreda, 11. september 2013




BAZOVICA 2013

 
Govor Marka Kravosa

Kolikokrat že po letu 1945? Od prvega leta svobode, od leta, ko je bil spomin spet dovoljen! Spomenik iz kamna stoji na trdih tleh kraške gmajne. Prva leta se mi je zdel kar majhen, sredi ogolele planjave, čeprav bi se mi zaradi moje otroške pojave moral zdeti velik. Morda je k temu vtisu pripomogla množica, nepregledna množica ljudi, ki me je obdajala, morda širjava prostora brez rastlinja. A potem se zdi, kot da je kamen pomnik z leti rasel in rasel. - Najverjetneje zato, ker je raslo moje vedenje o vsem, kar se je z ustreljenimi možmi in ostalimi obsojenci dogajalo – in ob tem moj čustveni odnos do spomina na hudi čas: podoživljanje strelov v glavo in srce štirih mož, ki jih je podržavljeno nasilje, državni teror s posebnim sodiščem prepoznal kot sovražnike, ki ogrožajo novi red črne vladavine. Vsepovsod v naših krajih, kjer so že deset let pred tem divjale bojne škvadre obmejnega fašizma. Zrežirani ustrahovalni procesi: legalizirano nasilje, nestrpnost, organizirana gonja v časopisju in na radiu, ki naj poniža in razžali v imenu “patrie” in višje civilizacije državljane drugega jezika. Absurd reda, ki tepta in fizično likvidira skupnost, da bi dokazoval svojo moč in pravico do še več moči in nasilja.

A o tem se razlega na vsaki proslavi, znova in znova govorniki prepričujejo zbrane, tiste, ki prepričanje že imajo, in ki so prav zaradi zvestobe svojemu prepričanju vsako leto spet na obrednem bazovskem zboru. Zraven ti potujoči govorniki ali pristranski komentatorji dodajajo poudarke iz današnjih dni, izrekajo se o današnjih idealih svobode, o skritih zlih silah, o zarotah, ki da vodijo v katastrofo, stran od napredka.  Da bo treba začeti na čistini, brez usedlin, žugajo. Iz približkov in spolitiziranih prenaredkov slediti temu ali onemu razsvetljenemu vodniku, ki vse vidi v luči svoje poti do moči in svoje resnice.

Taki govorniški slamnati ognji pa zagorijo zaradi očitnega dejstva, da prihajamo vsa ta dolga leta na proslave ljudje s pobožnostjo v srcu: zakaj bi nam ne solili pameti s pisano šaro besed, ki so gospodom državnikom, spogledljivim strankarjem in samoljubnim nastopavcem vsakdanji kruh, medijem pa pripravno besedno polnilo.

Velikokrat sem doživel na shodih na bazovski gmajni tesnobo, občutek, da se počne v imenu pietete nekaj nečednega, nekakšno potujčevanje. Tem bolj, ker mi je drugi tržaški proces, ki je obračunal tudi z našo družino, določil rojstni kraj v Južni Italiji in sem zato jemal Bazovico kot nekakšen simbolni kraj svoje ozemljitve. Manipulacijo z usodo mladih mož, obsojenih na smrtno tišino, sem zato doživljal kot novo nasilje, nedostojno zlorabo. Je to moja zasebna zgodba?

Mislim, da ne: sam zahajam sem – tako kot drugi - da začutim bližino ljudi, da me prevzame trenutek, ko sem od človečnosti enak med enakimi.

Vem, da ste tudi vi tu zaradi osebnih spominov in vezi, zaradi usodnih družinskih ali osebnih zgodb in podob, ki jih priklicuje ta rodovitna gmajna. Ki v vas obujajo strah, pogum, upanje in zgroženost, ki se nezadržno vrstijo v življenju človeka in družbe – in smo zato tu, da ne zapademo brezčutnosti, omrtvičenosti.

Tisoč znamenj je odtisnjenih na obrazih vseh generacij, ki se zbirajo ob tem spomeniku. Sto in sto prenašalcev spomina je, ki jim imena sproti pozabljam in so mi sopotniki in znanci, moje naravno človeško okolje. Nekateri zapojejo v zboru, zaigrajo v godbi, drugi nosijo vence in prapore borčevskih družin, taborniki /skavti stojijo na častni straži, planinci – pohodniki gredo s pobočja starosvetne Kokoši. In med najzvestejšimi, najraje v zadnjih vrstah zbranih na proslavi, so obrazi starih mam, osivelih hčera in ovenelih nekdanjih nevest, in ob njih zdajšnje sestre, deklice, dekleta, žene iz včerajšnjih in današnjih časov. Tudi obrazi dedov in očetov, bratov in sinov so tam, seveda! A ženska polovica sveta je še prevečkrat kot nevidna stran meseca, predvsem v naši zgodovinski zavesti o deležu v odporu sredi hudih hudih časov, zato jo posebej izpostavljam. Spregledovana, čeprav je bila ženska tedaj še na poseben način izpostavljena strahu, ponižanju, bolečini, žrtvi: strahu za svoje najbližje, ki so jim s svojim občutkom za skupni prav in dobro prav one v družinah kalile značaj, jih pripravljale na upor. In ki so se potem odevale v črnino žalosti, ko je nasilje poteptalo ali zmaličilo ideale in njihove nosilce.

Kdo bi znal izmeriti to intimno gorje in žalost, to osebno moralno stisko mater, žena, sester? Zdelo se jim je samoumevno, da so se tako odločale, ravnale, vzgajale. Nobenih priznanj in časti niso pričakovale in zelo redko so jih dočakale. Pa je neznanska škoda, če to morje nepripoznanega poguma in žalosti, to sveto vnemo spregledamo – saj je vir izkušenj, moči in ravnovesja posameznika in skupnosti.

Ta tiha večina hodi na proslave in ji je spomin na naše žrtve svet! In nas zasebno nagovarja, da ne opustimo teh dejanj, ki nas kot civilno družbo držijo skupaj, nam dajejo težo in pomen. Od teh vezi in obredij rase človeški osebek v osebo, ki se zaveda svoje odgovornosti in zvestobe za naprej in za nazaj. Rase v človeka s občutljivostjo, sočutjem ...

Zato Bazovica: kot človeška potreba po vrtu spomina, ki ga je treba rahljati in vanj vedno znova sejati, saditi, negovati: da bo cvet in sad v veselje in prid. Da bodo izročilo, jezik, duhovna dediščina in etični čut v ponos in samozavest. V zavetje pred burjo in neurji, ki se od časa do časa razdivjajo med posamezniki, med družbenimi skupinami in skupnostmi, med narodi, državami, kulturnimi celinami sveta. Ker je treba s tem pridelkom spomina obvladati agresivnost, ki je zakoreninjena v genetskem spominu človeštva, v vseh nas. Ker je treba obrambne reflekse do nasilja, nestrpnosti, uničevalnega gona, ki so vgrajeni v našo dedno zasnovo, krepiti. In razvijati obenem prostodušno veselje, ki ga ima človek ob jemanju in dajanju v svoje okolje. Z darom dobre besede, s prijazno gesto, z zaupljivo dlanjo do druge dlani, sosedove. Ki nam prinaša v zameno druge zeli spomina, druge izkušenje in izročilo, drugo človečnost. Na gmajni, ki tudi etimološko pomeni skupni prostor, kraj, kjer ljudje usklajujemo svoje občutke in upe, kjer se spogledamo, ker želimo vedeti drug za drugega. Samo to je kruh sožitja, to je ključ v prihodnost za mikrokozmos med Krasom in morjem in za planet Zemlja. 

Svet je danes res zmračen in zmeden. Na robu ali čez rob revščine, vojne, razpada socialnih vezi, demokracije. A poti iz te stiske ne bo našla politična ali oblastna elita, ne samopašni in uglajeni rokomavhi v transnacionalkah, ne samozvana kasta finančnikov, ne socialnim stiskam odtujena oblast, ne svetna ne posvetna gosposka! Zato vstaje vsevprek po svetu in doma.

A zahteve po miru, civilni gnev ob tempirani bombi za naravo, ki jo predstavljajo na primer uplinjevalniki, javna in glasna zgroženost ob ponižujoči revščini, brezposelnosti, boj za krizantemo kulture – vse to ne bo nič zaleglo, če ne bomo ostali ljudje z gmajne, ki vedo drug za drugega.

Ta duh pred 83 leti ni mogel ustaviti krogel iz pušk, a iz tega duha je izšel 8. september in za njim 1. maj.

Kras in gmajna se zaraščata, se odevata v barve letnih časov, ker se na njej ohranja prst: kot se v človeškem srcu nabira zemlja, iz katere rase človeška vest in samozavest, človeška solidarnost. Ta prst je zapuščina tudi za današnji čas.

Ko se po tolikih desetletjih spominajmo naše Bazovice, ko pojemo našo Bazovico, ko se v Bazovici počutimo na svojem,  je to zato, ker je Bazovica še danes rdeča prst, kulturna krajina, srčna ozemljénost naše, slovenske človečnosti.

 Marko Kravos

8.9.2013.

Ni komentarjev:

Objavite komentar