Prade 8.3.2014
70 let junaške smrti Elvire Vatovec, kurirke in partizanske učiteljice
Mednarodni dan žena
Odkritje razstave "Ko je umrl moj Oče" Metke in Borisa Gombač
Prireditev je vodila Dragica Lipovšek. Prisotne je tudi spomnila, "da je OŠ Elvire Vatovec Prade več kot 40 let nosila ime po partizanski
učiteljici ELVIRI VATOVEC, ko ji je bilo to ime v tistih prvih letih
samostojne Slovenije odvzeto. Ko so se našli taki, ki so pod krinko prizadevanj
za nevtralno šolstvo poskušali izničiti spomin na tiste, ki so najbolj
zaslužni, da je tu obstala slovenska beseda. Namesto, da bi bili ponosni na
junaško partizansko učiteljico, ki je žrtvovala življenje za slovensko besedo,
so jo sklenili zamolčati. Pa se nismo dali. Vztrajnosti tukajšnjega
prebivalstva gre zahvala, da se je ime povrnilo. Drugje po Sloveniji, kjer
vztrajnosti ni bilo pa temu ni bilo tako. Številni se še živo spominjamo
časa, ko je svet Pobegi-Čežarji v sodelovanju z Združenjem borcev in
udeležencev NOB Mestne občine Koper ter Krajevnih borčevskih organizacij
Bertoki in Pobegi-Čežarji, začel v letu 1997 s prizadevanji za povrnitev
odvzetega imena OŠ v Pradah. In uspeli smo. Po štirih letih. Leta 2001 je bila ELVIRA
VATOVEC znova v imenu Osnovne šole Prade. In bili smo ponosni! Tudi slavili smo
to zmago!"
V programu so poleg učencev te osnovne šole nastopili recitatorja Tjaša Ruzier in Igor Rojc, pevka Martina Feri in pianist Aljoša Saksida, slavnostna govornica pa je bila mag. Metka Gombač, avtorica razstave ko je "Ko je umrl moj oče".
Govor zgodovinarke mag. Metke Gombač:
Elvira Vatovec, Zora Perello, Alma Vivoda, Rozalija
Kos Kocjan, Vera Kalister, Mihaela Škapin, Ljubka Šorli in mnoge druge
slovenske in italijanske antifašistične borke, ki so jih okupatorji mučili in
nekatere tudi ubili, so bile svetel zgled primorskih žena, ki so se uprle
tiranu za ceno svojega življenja. Na Primorskem so jih pobijali v tržaški
Rižarni, na Gestapu na trgu Oberdan, v zloglasni Villa Triste, v italijanskih
in nemških lagerjih, na delovnih mestih – šolah in uradih. Vse so bile članice
množičnega organiziranega odpora, ki je načenjal okupatorsko oblast v naših
krajih. Svoja življenja so žrtvovale zaradi zahtev po obujanju socialnih in
nacionalnih pravic, ki so jim bile odvzete s silo.
Antifašizem
je bilo namreč gibanje, ki je z aktivnim uporom odgovorilo na zlo, ki se je
zgrnilo nad naše kraje od leta 1918 dalje. Potem, ko je fašizem zaprl slovenske
šole, ukinil slovenski tisk in društva,
prepovedal javno rabo slovenščine in ukinil delavske pravice, so se mnogi
moški in ženske iz teh krajev vključili v borbo, da bi Primorsko osvobodili in
jo priključili matični domovini. Ob Tigru in komunističnih aktivistih, ki so
sodelovali v ilegalni politični borbi, so veliko vlogo odigrale tudi ženske, ki
niso zaslužne samo za gojenje materinega
jezika med štirimi stenami in za prenos identitete na naslednje rodove, ampak
so bile zaslužne tudi pri ilegalnem delu in pri različnih protifašističnih
akcijah. Kot se je takrat izrazil Boris Kidrič, »bi morala zgodovina zapisati, da
svobode ni prinesla samo puška partizana, ampak, da jo je prineslo tudi
enakovredno delo naše žene«.
Kot
vemo so bile ženske že zelo zgodaj vključene v narodnoosvobodilni boj. Od leta
1942 je delovala Antifašistični fronti žena, leto kasneje pa se je v Dobrniču odvijal
prvi kongres Slovenske protifašistične ženske zveze. Ta zavest se je hitro
širila ne le na zaledje, ampak tudi že v velika urbana središča, kot Trst,
Koper, Gorica in druga. Narodnoosvobodilni boj so ljudje sprejemali kot svoj
boj, kot boj za narodno in socialno osvoboditev. V ta boj so se organizirano
vključevale številne politične aktivistke, borke, obveščevalke, kurirke,
učiteljice in organizatorke zbiranja pomoči za partizane, ki so bíle še nek
drug boj, in sicer boj za politično emancipacijo in pravice do volilne
udeležbe, pravic torej, ki jih že od Avstro - Ogrske do Kraljevine Italije in
od Kraljevine Jugoslavije do okupatorskih kvizlinških državnih tvorb, niso bile
deležne.
Žensko
gibanje je v teh krajih imelo zelo bogato tradicijo. Spomnimo se samo vloge in
dela Marice Nadlišek, tržaške pisateljice, javne delavke v Splošnem slovenskem
ženskem društvu, prevajalke italijanskih in nemških klasikov. Spomnimo se
kulturnih delavk Minke Mankoč, Pavline Pajk, Ivanke Anžič Govekar, Zofke Kvedrove
in Pavle Hočevar. Prav slednja je izobrazila Ferdinanda Bidovca in Franca
Marušiča, ki sta se kot Tigrovca tako izpostavila, da sta bila ustreljena v
Bazovici. Ohranimo torej spomin na te učiteljice, pa na prve zdravnice, kot
Eleonore Jenko Groyer, pa na ene od prvih sufražetk, kot Kristine Šuler, pa na
prirodoslovko Angelo Piskernik in na mnoge druge, ki so bile na Primorskem,
Koroškem, Štajerskem in Kranjskem zaslužne za vzpon slovenskega ženskega
gibanja. Ob njih pa je bila še masa narodno zavednih žena, ki so delovale v
masovnih slovenskih kulturnih organizacijah v mestih in na podeželju. Izredno
številna prosvetna in pevska društva so združevala na stotine mladih in manj
mladih žensk, ki so v teh organizacijah krepile svojo narodno zavest, dvigale
kulturno raven samih sebe in kasneje tudi članov njihovih družin. Gre za nikdar
prekinjeno verigo medgeneracijskih odnosov, kjer so bile ženske nosilke
identitete in kulture lastnega naroda. Vsaka je v ta fond dolivala svoje znanje
in svojo zavest.
Mlade ženske so se kulturno udejstvovale najprej v pevskih,
športnih, karitativnih in gledaliških dejavnostih. Kasneje so po svojih
sposobnostih vstopale v družbo, ali kot izobraženke, ali pa kot delavke v
industrijskih obratih. Tudi kmečkim ženam je organizirano slovenstvo na
Primorskem nudilo veliko možnosti emancipacije. Ves ta aglomerat ni mogel kar
tako sprejeti nacionalnega izničenja, ki je prvič zapretilo leta 1918, drugič
pa leta 1941. Ženske so namreč že dosegle tako stopnjo, da se je načelno nestrinjanje
lahko spremenilo v aktiven odpor. In v to so se tudi vključile. Z vso resnostjo
in doslednostjo, ki jo samo ženske premorejo so se vključile v odpor. V teh
krajih to ni bilo enostavno. Že za prazen nič, so te lahko poslali v Rižarno
ali nemške lagerje. V nacionalno in socialno mešanem Trstu, Kopru, Gorici, je
bilo ilegalno delo izredno tvegano. Izdaje in provale so si sledile z
neverjetno rednostjo. Najbolj so bile izpostavljene kurirke, ki so vzdrževale
zveze na kurirskih postajah. Potem so bile na muhi okupatorjev aktivistke, ki
so skrivale vodilne člane narodnoosvobodilnega boja, ki so prihajali v Trst in
druga primorska mesta. Križev pot uporniških žena se je v nespornem središču
Primorske, Trstu začel pri jezuitih, nadaljeval v Villa Triste ali v
gestapovskem zaporu, nato v Rižarni in v Koprskih zaporih, v taboriščih
Kostanjevica in Zdravščina, v italijanskih taboriščih Fraschette Alattri in
drugih, in nazadnje v nemških koncentracijskih taboriščih, od koder se mnoge
niso vrnile. V trpljenju so padale pregrade med moškimi in ženskami, saj so si
ženske izborile pravico do emancipacije na bojnem polju. Nekateri so jim to
priznali, drugi ne, vendar je bil splošni izplen njihove udeležbe v borbi
sprejet in ocenjen kot zelo pozitiven.
Po vojni so ženske svojo politično
vidnost uresničile ob volitvah v narodno osvobodilne odbore, v delovanju v
odborih Antifašistične fronte žena, s
sodelovanjem v socialnem skrbstvu, s pomočjo invalidom, vojnim sirotam, revežem,
na gospodarskem področju. Vprašanje žena je postala oskrba dečjih domov,
zavetišč, skrb za sirote in skrb za mater in otroka. Mnoge so postale tudi
politično vidne in zelo upoštevane, kot delegatke v raznih zborih in
skupščinah. Pri oceni pomena ženskega gibanja pred, med in po narodno osvobodilni
vojni, se moramo ob že citirani Kidričevi izjavi, nasloniti še na arhivsko
gradivo AFŽ, ki govori o tisočih primerih žrtvovanja žensk za skupno stvar. Po
vojni so ostajale travme, žalost mater za mrtvimi sinovi, hčerami in možmi ter
podzavesten strah, da se vojna ne bi nikdar ponovila. V verigi trpečih in
prizadetih ostaja žensko trpljenje verjetno eno najpristnejših in najmočnejših,
kar jih premore človek. Zato naj tudi iz današnjega srečanja izzveni apel,
nikdar več vojne, nikdar več diskriminacije, nikdar več nasilja.
Danes
tudi Društvo Dobrnič predstavlja tisto združenje, ki povezuje številne žene po
Sloveniji. Ohranja in razvija spomine na boj žena za njihove pravice, za
emancipacijo, ki so ga že od druge polovice 19. stoletja in v začetku 20.
stoletja oblikovale žene v Evropi, Clara Zetkin, Rosa Luxemburg in so se mu
pridružile mnoge Slovenke.
Ohranja spomin na udeležbo in delovanje žena v narodnoosvobodilnem boju in skrbi, da se vedenje o vlogi in deležu žena v slovenski zgodovini ne bi pozabilo. Ker se zgodovinski spomin izgubljaje pomembno, da izkušnje naših mam in babic prenašamo naprej, da ne bodo v to krizo otroci in vnuki prišli brez zavesti in vedenja o tem, kakšne bitke je bíl slovenski narod in kakšen je bil delež žena v borbi za osvoboditev in narodov obstoj.
Objavil M.I.
Ohranja spomin na udeležbo in delovanje žena v narodnoosvobodilnem boju in skrbi, da se vedenje o vlogi in deležu žena v slovenski zgodovini ne bi pozabilo. Ker se zgodovinski spomin izgubljaje pomembno, da izkušnje naših mam in babic prenašamo naprej, da ne bodo v to krizo otroci in vnuki prišli brez zavesti in vedenja o tem, kakšne bitke je bíl slovenski narod in kakšen je bil delež žena v borbi za osvoboditev in narodov obstoj.
Objavil M.I.
Ni komentarjev:
Objavite komentar