Prade 8.3.2014
70 let junaške smrti Elvire Vatovec, kurirke in partizanske učiteljice
Mednarodni dan žena
Odkritje razstave "Ko je umrl moj Oče" Metke in Borisa Gombač
Prireditev je vodila Dragica Lipovšek. Prisotne je tudi spomnila, "da je OŠ Elvire Vatovec Prade več kot 40 let nosila ime po partizanski
učiteljici ELVIRI VATOVEC, ko ji je bilo to ime v tistih prvih letih
samostojne Slovenije odvzeto. Ko so se našli taki, ki so pod krinko prizadevanj
za nevtralno šolstvo poskušali izničiti spomin na tiste, ki so najbolj
zaslužni, da je tu obstala slovenska beseda. Namesto, da bi bili ponosni na
junaško partizansko učiteljico, ki je žrtvovala življenje za slovensko besedo,
so jo sklenili zamolčati. Pa se nismo dali. Vztrajnosti tukajšnjega
prebivalstva gre zahvala, da se je ime povrnilo. Drugje po Sloveniji, kjer
vztrajnosti ni bilo pa temu ni bilo tako. Številni se še živo spominjamo
časa, ko je svet Pobegi-Čežarji v sodelovanju z Združenjem borcev in
udeležencev NOB Mestne občine Koper ter Krajevnih borčevskih organizacij
Bertoki in Pobegi-Čežarji, začel v letu 1997 s prizadevanji za povrnitev
odvzetega imena OŠ v Pradah. In uspeli smo. Po štirih letih. Leta 2001 je bila ELVIRA
VATOVEC znova v imenu Osnovne šole Prade. In bili smo ponosni! Tudi slavili smo
to zmago!"
V programu so poleg učencev te osnovne šole nastopili recitatorja Tjaša Ruzier in Igor Rojc, pevka Martina Feri in pianist Aljoša Saksida, slavnostna govornica pa je bila mag. Metka Gombač, avtorica razstave ko je "Ko je umrl moj oče".
Govor zgodovinarke mag. Metke Gombač:
Elvira Vatovec, Zora Perello, Alma Vivoda, Rozalija
Kos Kocjan, Vera Kalister, Mihaela Škapin, Ljubka Šorli in mnoge druge
slovenske in italijanske antifašistične borke, ki so jih okupatorji mučili in
nekatere tudi ubili, so bile svetel zgled primorskih žena, ki so se uprle
tiranu za ceno svojega življenja. Na Primorskem so jih pobijali v tržaški
Rižarni, na Gestapu na trgu Oberdan, v zloglasni Villa Triste, v italijanskih
in nemških lagerjih, na delovnih mestih – šolah in uradih. Vse so bile članice
množičnega organiziranega odpora, ki je načenjal okupatorsko oblast v naših
krajih. Svoja življenja so žrtvovale zaradi zahtev po obujanju socialnih in
nacionalnih pravic, ki so jim bile odvzete s silo.

Kot
vemo so bile ženske že zelo zgodaj vključene v narodnoosvobodilni boj. Od leta
1942 je delovala Antifašistični fronti žena, leto kasneje pa se je v Dobrniču odvijal
prvi kongres Slovenske protifašistične ženske zveze. Ta zavest se je hitro
širila ne le na zaledje, ampak tudi že v velika urbana središča, kot Trst,
Koper, Gorica in druga. Narodnoosvobodilni boj so ljudje sprejemali kot svoj
boj, kot boj za narodno in socialno osvoboditev. V ta boj so se organizirano
vključevale številne politične aktivistke, borke, obveščevalke, kurirke,
učiteljice in organizatorke zbiranja pomoči za partizane, ki so bíle še nek
drug boj, in sicer boj za politično emancipacijo in pravice do volilne
udeležbe, pravic torej, ki jih že od Avstro - Ogrske do Kraljevine Italije in
od Kraljevine Jugoslavije do okupatorskih kvizlinških državnih tvorb, niso bile
deležne.
Mlade ženske so se kulturno udejstvovale najprej v pevskih,
športnih, karitativnih in gledaliških dejavnostih. Kasneje so po svojih
sposobnostih vstopale v družbo, ali kot izobraženke, ali pa kot delavke v
industrijskih obratih. Tudi kmečkim ženam je organizirano slovenstvo na
Primorskem nudilo veliko možnosti emancipacije. Ves ta aglomerat ni mogel kar
tako sprejeti nacionalnega izničenja, ki je prvič zapretilo leta 1918, drugič
pa leta 1941. Ženske so namreč že dosegle tako stopnjo, da se je načelno nestrinjanje
lahko spremenilo v aktiven odpor. In v to so se tudi vključile. Z vso resnostjo
in doslednostjo, ki jo samo ženske premorejo so se vključile v odpor. V teh
krajih to ni bilo enostavno. Že za prazen nič, so te lahko poslali v Rižarno
ali nemške lagerje. V nacionalno in socialno mešanem Trstu, Kopru, Gorici, je
bilo ilegalno delo izredno tvegano. Izdaje in provale so si sledile z
neverjetno rednostjo. Najbolj so bile izpostavljene kurirke, ki so vzdrževale
zveze na kurirskih postajah. Potem so bile na muhi okupatorjev aktivistke, ki
so skrivale vodilne člane narodnoosvobodilnega boja, ki so prihajali v Trst in
druga primorska mesta. Križev pot uporniških žena se je v nespornem središču
Primorske, Trstu začel pri jezuitih, nadaljeval v Villa Triste ali v
gestapovskem zaporu, nato v Rižarni in v Koprskih zaporih, v taboriščih
Kostanjevica in Zdravščina, v italijanskih taboriščih Fraschette Alattri in
drugih, in nazadnje v nemških koncentracijskih taboriščih, od koder se mnoge
niso vrnile. V trpljenju so padale pregrade med moškimi in ženskami, saj so si
ženske izborile pravico do emancipacije na bojnem polju. Nekateri so jim to
priznali, drugi ne, vendar je bil splošni izplen njihove udeležbe v borbi
sprejet in ocenjen kot zelo pozitiven.
Danes
tudi Društvo Dobrnič predstavlja tisto združenje, ki povezuje številne žene po
Sloveniji. Ohranja in razvija spomine na boj žena za njihove pravice, za
emancipacijo, ki so ga že od druge polovice 19. stoletja in v začetku 20.
stoletja oblikovale žene v Evropi, Clara Zetkin, Rosa Luxemburg in so se mu
pridružile mnoge Slovenke.
Ohranja spomin na udeležbo in delovanje žena v
narodnoosvobodilnem boju in skrbi, da se vedenje o vlogi in deležu žena v
slovenski zgodovini ne bi pozabilo. Ker se zgodovinski spomin izgubljaje
pomembno, da izkušnje naših mam in babic prenašamo naprej, da ne bodo v to
krizo otroci in vnuki prišli brez zavesti in vedenja o tem, kakšne bitke je bíl
slovenski narod in kakšen je bil delež žena v borbi za osvoboditev in narodov
obstoj.
Objavil M.I.
Objavil M.I.
Ni komentarjev:
Objavite komentar